3 gün 2 gecelik seyahatimde Tekirdağ ile Balıkesir’in tam ordasında bulunan Marmara Adası seyahatimden kısa notları paylaştığım yazımda, ada ile ilgili sorularınız olursa yazının altında ki yorumlar kısmından soru-cevap yapabiliriz.

Gökçe adadan sonra ülkemizin en büyük adasıdır. Marmara ismini yunanca da marmaron anlamına gelen mermerden almıştır. Ülkemizde marmara taşı olarak bilinen ve silver white, nuvolata, striato olimpico / pijama ve bianca panda gibi seleksiyonları ile tanınan taşın çıktığı, dört tarafı denizlerle çevrili kara parçasıdır.

Marmara taşı bu bölgeye özel bir taş olup, adanın saraylar mevkiinde ki mermer maden ocaklarından elde edilmektedir. Bu taşlar Ayasofya’nın yapımında dahi kullanılmış…İçinde Tür-er madenciliğinde bulunduğu bir grup firmanın Marmara adasının badalan bölgesinde dolamit ocaklarından türkiyenin en değerli taşı olan dolamit taşını çıkardığını da bilmelisiniz…
Adada yaptığım seyahatte Tür-er Madencilik Fabrika müdürü Göktuğ Bey ile olan randevumuzda aldığım görüntüleri aşağıda paylaşmış bulunmaktayım.

Marmara Adasında Sağlık

Adaya gidiş ve adadan karaya çıkış her istediğinizde yapabileceğiniz bir yolculuk değil. Ada ahalisinin geneli acil durumlarda yaşadıkları ulaşım probleminden muzdaripler. Adada hastane yok ve Marmara bölgesinde sadece bir poliklinik var. Trafik kazası gibi durumlarda hücum bot ile erdek güzergahından bandırmaya ulaşım sağlanmakta. Bu durum ada sakinlerini en çok yoran olumsuzluklardan biri. Marmara adasında ki yatırımcılar ve belediye elbette ki bu duruma kayıtsız kalmış değil; Mermer sektörünün doğayen ve hayırsever isimlerinden Rahmetli Süleyman İlik’in teşekküllü bir hastane yapımı için, vefatından haftalar evvel 5 milyon liralık bir yardımda bulunduğu biliniyor. Hastanenin inşası tamamlanmak üzere ve inşallah rahmetlinin vefat etmeden önce ki uğraşları hakkı ile hayat bulabilir.

Marmara Adasına Ulaşım

Adaya tekirdağ, barbaros, erdek limanlarından ulaşım sağlanabilmektedir. Marmararoro, Gestaş, İdo ve özel teknelerle gidiş-dönüş yapabilirsiniz. İdonun arabalı vapurları bulunmamakta, arabalı vapur için daha ucuz olan Gestaş’ın feribotlarını tercih edebilirsiniz.
GESTAŞ İlgili link: https://www.gdu.com.tr/sefer-tarifeleri
MARMARARORO İlgili link: https://www.gdu.com.tr/sefer-tarifeleri

Adanın saraylar mevkine geldiğinizde konaklama için apartları ve otelleri (saraylar bölgesinde 2 otel bulunmakta) kullanabilirsiniz. Tek kişi için otel her zaman daha mantıklıdır. Grup olarak gelecek iseniz adanın doğusuna doğru plajların olduğu bölgede ki apartlara bakabilirsiniz.


Marmara adasında mermer maden işletmesi olan firmalardan en fazla etkilendiğim köroğlu mermer ve firma yöneticisi Halil Bey oldu.
Gençliğinde 10-15 keçi peşinde adaya geldim diyen Halil Bey adada 8-10 fabrikaya sahip. 300 e varan bir personel yoğunluğu mevcut ve yatırımlarına devam etmekte. Sabah ezanı ile birlikte kalkıp yatsı namazını kılana kadar uyumadığını ifade eden isletme sahibi, Sabaat etmek, emek vermek dendiğinde aklıma gelen isimlerden en önemlileri arasında yerini aldı bile. Emekçi, mücadeleci, milli, inançlı, sabaatkar gibi birçok özelliği bünyesinde barındıran bu ismi tanımadan hiçbirimiz çalışıyoruz, yoruluyoruz, emekçiyiz havalarına girmemeliyiz…

Adaya gidiş ve adadan karaya çıkış her istediğinizde yapabileceğiniz bir yolculuk değil. Ada ahalisinin geneli acil durumlarda yaşadıkları ulaşım probleminden muzdaripler. Adada hastane yok ve Marmara bölgesinde sadece bir poliklinik var. Trafik kazası gibi durumlarda hücum bot ile erdek güzergahından bandırmaya ulaşım sağlanmakta. Bu durum ada sakinlerini en çok düşündüren olumsuzluklardan biri. Mermer sektörünün doğayen ve yardımseven isimlerinden Rahmetli Süleyman İlik’in teşekküllü bir hastane yapımı için, vefatından önce 5 milyon liralık bir yardımda bulunduğu biliniyor. Hastanenin inşası tamamlanmak üzere ve inşallah merhumun vefat etmeden önce ki uğraşları hakkı ile hayat bulabilir.


Barbaros dan saraylara gidiş 3 saat , saraylardan barbarosa gidiş de yaklaşık 3 saat sürüyor.
Arabalı vapurların büyüklüğünü tarif etmek gerekirse: genislik olarak, yanyana 4 tır + 1 otomobil alabilir kapasitede.

Büyükşehir yasası ile belediyeliği düşen Saraylar bölgesinde maden ocaklarının olmasından dolayı, bölge dışardan bir hayli göç almış. Nüfusu; kastamonu, sinop illerimiz ile suriyeliler oluşturmakta. Adanın tarihi M.Ö. 200 lü yıllara kadar uzanıyor. Sahilde yarım kalmış heykeller, tarihi lahitler, değirmenler ve yapıları ile tarihi bir zenginliğe sahip adeta açık hava müzesi…

Geçim kaynağı neredeyse tamamı mermer madeni ile, bir miktar esnaf ve memur var. Adada toplamda 3 lise bulunmakla birlikte bunlardan 2 tanesi imam hatip 1 tanesi ise eski tabirle düz lise statüsünde. Eğitimlerine devam etmek isteyen gençler yatılı olarak bu gereksinimlerini adanın dışında gerçekleştiriyorlar.

Adada fabrikasının tertipli fabrika girişinden, güler yüzlü personellerine kadar dikkatinizi çekecek diğer bir firma ise Etimer olacak. Güler yüzlü, samimi yöneticisi Mert Bey ve maden mühendisi çalışma arkadaşı ile güzel bir hasbihal ettik. İki büyük kapalı alanı olan işletme dışarıdan bakıldığında adada çevre düzenlemesi ve kurumsal görünümde enlerden… Etimer A.Ş. de diğer firmalar gibi marmara mermeri çalışmakta ve Türkiye ile dünyanın her tarafına sevkiyat yapmaktalar. Birtakım belediyelere bordür, yol ve park bahçe döşemesi olarak da marmara taşı noktasında tedarikçi olmuşlar. Marmara beji dayanıklı yapısı ile patinato, mucarta veya yakma uygulanarak açık alan parklarda, yollarda, bahçelerde, kaldırımlarda uygulanabileceğini de Etimer A.Ş. nin yaptığı projelerle de bizlere göstermiş oldu.

10, 15, 20 cm. Küp Taş Üretimi

Zirve den Görüntüler: Marmara Adası

Adadan Görüntüler


Please follow and like us:
error

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here