Kobilerin ve hatta kurumsalların son senelerde yaşadıkları en büyük problemlerden biri cirolarının her geçen sene düşüş ivmesi göstermesi…
Covid 19 sorunu ile tüm dünyanın mücadele ettiği bu günlerde strateji yapan işletmeler pazarlama ve satış alanında ki klasiklerden kurtularak farklı yorumlamaları ile kendilerine takipçi olmamızı başardılar.
Bim, Çağrı, Şok, A101 gibi market zincirlerine sahip firmalar uzun seneler gıda satışlarında ki cirolarını arttırma adına tekstil, ev araç gereçleri, beyaz eşya, oyuncak vb. ürünleri envanterlerine eklemişlerdi. Bu hızlı tüketim malları satış ve pazarlaması ile uğraşan mağazaların ciddi bir stratejik hamle göstermesinin sonucudur. Aldıkları bu radikal kararın neticesinde haftanın yalnızca 1 gününü konu dışı bu ürünleri tezgahlarına koyan söz konusu market zincirleri cirolarının ciddi manada arttığına şahit oldular. Nitekim amaçları müşteri sirkülasyonunu arttırmak. Neticesinde cironun artışını hedefleyen market zincirleri birçok ürünün uzak doğudan ithalatçısı pozisyonuna da günümüzde gelmiş bulunmaktadır.
An itibari ile görüyoruz ki bim, a101 de dahil zinciri bulunan tüm marketlerin mağazalarında elektronik, tekstil, oyuncak, kırtasiye gibi ürünlerin yer aldığı tezgahlar senenin her günü, her saati bulundurulur olmuştur.
Ürün Gamlarını Farkında Olmadan Genişleten Mağazalar
Geçmiş senelerde müşteri sirkülasyonunu arttırmayı hedefleyen ve bununda ciroya etkisinin olacağını ön gören market zincirleri farkında olmadan envanterlerine farklı sektörlerden tedarikçiler ve ürünlerde eklemiştir. Bu durum sektörde ciddi bir büyümeye yol açmış olup, istihdamı da arttırmıştır.
Sanal Market, Online Satış Uygulamaları
Söz konusu market zincirleri dijitalleşme adına ilk adımlarını android, app store uygulamaları çıkartarak atmış ve bu uygulamalar aracılığı ile kapı kapı dağıttıkları el afişlerini (ki bu afişlerde halk günleri, indirim günleri ve indirim oranlarının haberleri yer alır) bu uygulamalar üzerinden yayınlamışlardı. Bu tutumlarıyla dijital dünya için küçük fakat hızlı tüketim sektörü için büyük bir adım atan market zincirlerinin pazarlama alanında yaptıkları bu radikal gelişim kullanıcıları tarafından takdir toplamıştır.
Hızlı tüketim mallarının internet üzerinden satışları öncelikle istegelsin, Getir gibi platformlardan sonra Migros sanal market, Banabi ve Şok gibi markaların platformlarından halka sunulmuştur.
Baktığınızda bazı firmaların e-tcarete geçişleri covid 19 süreci ile birlikte çok ani olmasına rağmen, bazılarının ise şaşırtıcı bir şekilde henüz daha bu girişimler arasında yer almaması bizleri şaşırtmıştır.
Kendini zincir olarak gören bu marketler ürünlerini e-ticaret üzerinden halka sunma noktasında geç kaldıkları sürece pastadan alacakları pay normal olarak çıtanın altında kalacaktır.
Şok Mağazası Online Alışveriş
Şok market evime yakın bir mağaza. Bu sebeple ilk denememi bu mağaza üzerinden yaptım. Sipariş verdiğim ürünler sorunsuz bir şekilde evime teslim edildi. Stoklarda olmayan ürünlerin ücretleri kartıma iade oldu.
Ürünleri evime teslim eden kuryeye özel bir araç tahsis edilmemişti. Stokta olmayan ürünleri anlık göremiyordum ve olmayan bu ürünler için sipariş vermiş de olabilirdim, yani stoklar mağaza özelinde güncel olarak kullanıcıya sunulmuyordu, bu alt yapı henüz kurgulanmamıştı fakat bunların hiçbiri benim alışveriş yapmama engel bir durum değildi…
Şok yalnızca her mahallede mağazasının olması avantajını kullanarak covid 19 sürecinde ki bu furyadan geri kalmama adına hızlı bir e-ticaret platformu kurdu ve pazarlamaya başladı. Aldıkları stratejik bu kararın meyvelerini toplamaya devam ediyorlar.
Markette Kazak Satan vs. Giyim Mağazasında Sucuk Satan
Tabi market zincirlerinin, elma reyonunun yanında kazak, triko, ayakkabı satmasına karşılık bir misillemeyi pazarlama uzmanları olarak hepimiz bekliyorduk fakat bunun ne zaman olacağını hiçbirimiz ön göremedik. Mağazacılığın Tatar Ramazanı Kiğılı bu oyunu bozarım dedi ve kazak, gömlek yanında elma, armut satışına başladı. Market zincirlerine bir adım sonrasını düşündürtecek Kiğılının bu atılımı tüm dengeleri bozdu.
Bundan Sonra Ne Olur?
Zira covid 19 u bahane ederek çok farklı sektörlerde de hızlı tüketim mallarının online olarak pazarlanması ve satılması gündeme gelecek olursa, pastada ki payların paydaları ciddi manada artacaktır, bu artış ciroya olumsuz etki eden bir artış olacaktır.