Sektörde frame saw, gangsaw mill, cut rock isimleri ile tarif edilen Taurus-80® isimli ürün, mermer ocaklarından elde edilen blok ve molozların mermer plakalarına dönüştürülmesinde kullanılmakta olup ülkemizde katrak olarak isimlendirilir.
Katrak makineleri birkaç farklı tipte ülkemizde ve dünyada üretilmektedir. Bunlar açık kasa katrak makineleri ve kapalı kasa katrak makineleri olarak nitelendirilebilir. Açık kasa katrak, yukardan aşağıya inen lamaların, kesim yaptığı katrak makinelerine denir. Daha ziyade blok olarak nitelendirilemeyen küçük blokların yani molozların kesiminde lama sayısının azlığından dolayı ya da yukardan basma kesim sistemine sahip olduklarından dolayı yüksek verimde kestiğine olan inanış, yatırımcının bu katrak makinelerini tercih etmelerine sebep olmuştur. Moloz ve sağlam olmayan malzemelerin bu makinelerle kesilmesinin daha verimli olduğuna yatırımcı süreç içerisinde inandırılmıştır. Fakat piyasadaki bu bilgi hatalıdır ve mesnetsizdir. Sektör dili ile yukarıdan aşağıya basan katrakların, aşağıdan yukarı çalışan asansörlü katraklara nazaran daha az performansla kesim yaptığını görmek isteyenler iki teknolojinin de kesim yaptığı işletmelerden feedback alabilirler. Ne yaptığını bilen bilinçli firmalarla görüşmek yatırımınızın verimliliği için önem arz etmektedir.
Açık kasa katraklarda, bloğun kesimini yapan lamaların bulunduğu zırhı, krank biyel mekanizmasını ve katrağın komple kasa sistemini aşağıya hareket ettirerek kesim gerçekleştiriyorsunuz. Katrak makinesinin ağırlığının neredeyse yarısına denk gelen bu kütleden bir de yatay eksende ileri-geri hareket ederek bloğu ya da molozu hassas bir şekilde kesmesini bekliyorsunuz. Elbette keser, güzelde keser fakat neye göre kime göre…Her zaman söylerim: Kalite algısı ve verimlilik kullanıcıdan kullanıcıya göre, kullanılan üründen kullanılan ürüne kıyasla değişiklik gösterir. Taurus-80 tipi katraklarda krank biyel mekanizması ve kesim yapan lamalar düşey eksende sabittir. Bu kısım aşağı yukarı hareket etmez. Siz bloğunuzu asansöre sabitlersiniz ve asansör sadece yukarı kalkarak kesim işlemi gerçekleşir. Burada mekanik olarak kuvvetleri dengelemiş ve iş yükünü sisteme dağıtmış oluyorsunuz. Bunun neticesindedir ki şu videoyu izleyebiliyoruz;
Yukarıdan aşağıya basan katrak tiplerinin kesinlikle Taurus-80 tipinde ki bir katraktan daha verimli kesemeyeceğine ve kulaktan duyma bilgilerle öğrenilen bilgilerin yanlış olabileceğine dikkat çekmek istedim.
Ne dedim açık kasa tipli katraklar var ve kapalı kasa tipli katraklar var. Tabi ki bir sistemin bütün avantajları bünyesinde bulundurmasını beklemek çok ütopik gelebilir. Açık kasa katrakların yatırımcı gözü ile bilinen bir avantajı yatırım maliyetinin ilk etapta daha düşük görünüyor olmasıdır. Diğer hususları da detaylıca anlatılabilir, incelenebilir ve değerlendirmeye açıktır. Bu noktada değinilmesinin istendiği hususlar var ise bana yazabilirsiniz.
Yukarıdaki nedenlerden dolayı benimle irtibata geçen müşterilerimin açık kasa tipli katrak tercih etmeleri çok mantıklı olmazdı ve kendimde yatırımcı olsaydım açık kasa tip katrak tercih etmezdim. Fakat her zaman araştırılması ve pratikte kıyaslamaların yapılması taraftarıyım. Tabi ki bu kıyaslamalar sonucu ortaya konan tüm iddialar pratikte ve teorikte ispatlanmalıdır. Bu akademik çalışmayı ortaya koyacak vakti bol olan maden ya da makine bölümlerinde birçok öğrencinin olduğu kanaatindeyim. Tez konusu bulamayan maden fakültesi öğrencileri bu noktada irtibat kurar iseler kendilerine teknik açıdan, teorik ve pratik destek sağlayabilirim. Ve ben pazarlama uzmanı olarak, pazarlamasını yaptığım bir markanın burada reklamını yapmaktan ziyade, bir mühendis gözü ile doğru bilinen yanlışlara dikkat çekmek için bu yazıyı yazıyorum. Elbette ki bu kıyaslamaların sonucunda bir sistem, bir tip ya da bir marka ön plana çıkacak. Eğer ki öne çıkan iki sistem ya da iki marka olursa ikisini de yazmaktan çekinmeyeceğimi peşinen söylemeliyim. Daha iyi olmadığını bildiğiniz bir sistemi elbette pazarlayabilirsiniz. Bir ürünü pazarlarken yapmanız gereken, olumlu yönlerini ortaya koyabilmektir. Eğer bunu beceremiyorsanız daha iyi olduğuna inandığınız bir sistemi dahi pazarlayamadığınızı göreceksiniz. Burada dikkat çekmek istediğim bir husus ise şudur; kapalı kasa katrak olarak adlandırdığımız sistemler alınıp satılamaz sistemler elbette değildir. İnsanlar bu sistemlere inanmışlar ve üretiyorlar, kullanıyorlar. Ben bir sistemi överken diğerini “tükaka” yapmak için düşüncelerimi ifade etmem, bunun için zamanımı harcamam. En kötü ihtimalle bütçe olarak yatırımcının işine gelir ve o yüzden dahi tercih sebebi olabilir. Piyasada yer etmiş her ürünün müşteride kesinlikle bir karşılığı vardır. O noktalara dikkat çekme görevi ise, söz konusu ürünün/ürünlerin endüstride daha üstün olduğunu, iddia edenlerindir. Tekrar etmekte fayda görüyorum, ben yalnızca doğru bilinen yanlışlıklara burada dikkat çekiyorum. Açık kasa tipli katraklar, kapalı tipli katraklar karşısında daha az verimli olarak tarafımca notlandığı için açık kasa tipi katrakların detaylarına daha fazla girmeyeceğim.
Kapalı kasa sistem katrak makinelerini ise salıncak kollu katraklar ve hidrostatik katraklar olarak iki tipte ele alabiliriz. Bu tipler en yaygın kullanılanlarıdır. Salıncak kollu nitelendirmesi size banal ve hidrostatik ise daha marjinal gelebilir. Fakat bu iki sistem birbirleriyle kıyas edileceği zaman şu şekilde nitelendirilirse yanlış olmaz kanaatindeyim;
Salıncak Kollu Katrak=Sürtünmesiz Katrak
Hidrostatik Katrak=Sürtünmeli Katrak
Salıncak Kollu Sürtünmesiz Katraklar
Neden Sürtünmesiz Katrak Diyoruz: Taurus-80 tipli katrak makinelerinde salıncak sistemi şu şekildedir. “MEKANİZMAYI OYNATMAK İÇİN ÜZERİNE TIKLAYINIZ”
Gördüğünüz gibi mermer bloğu kesen lamaların bağlı olduğu zırh tüm katraklarda olduğu gibi krank biyel mekanizması ile yatayda hareket ettirilmektedir. Sürtünmeli sistemlerden farklı olan kısım şudur: Zırh dört noktadan salıncak kollarla makinenin gövdesine asılmıştır ve salıncaklarda olduğu gibi rahat bir hareket söz konusudur. Gördüğünüz üzere hareketli mekanizmanın hareketleri özel rulmanlar tarafından sağlanmaktadır ve burada ki rulmanlar yarım tur bile dönmemektedir. Sisteme sürtünmesiz denmesinin sebebi budur. Sürtünmeli sistemi anlatınca, sürtünmesiz sisteme neden sürtünmesiz sistem dendiğini daha iyi anlatmış olacağım…Sürtünmesiz sistem mekanizmalarında olup olabilecek tek şey vakti zamanı geldiğinde rulmanların ömrünü yenilemek olacaktır (ilk kurulumu yapılan katrak makinesinin rulmanlarını halen daha değiştirmedik). Eğer bakım ekibiniz burada ki rulmanların günlük, haftalık, aylık, senelik rutin bakım kitapçığında ki talimatlara uyarak bakımlarını yaparsa rulmanlar kalitelidir ve ömrü uzundur.
Hidrostatik Sürtünmeli Katrak
Resimde bir sürtünmeli katrak makinesi görmektesiniz. Bu tip katraklarda salıncak kollar yoktur. Zırh olarak tabir ettiğim lamaların takıldığı kütle kızakların üzerinde hareket ettirilir. Metal metale sürterek hareket eden bu sistemde oluşan sürtünme maksimum seviyelerdedir ve bu katraklarda elektrik sarfiyatı daha yüksektir. Bu sürtünmeyi minimuma indirmek için hidrolik yağ kullanılır. Ne kadar yağ kullanılsa da bu sürtünmenin ve sürtünmeden kaynaklı titreşimin ve tüm bunların neticesinde oluşan plaka zayiatları ile fuzuli genel giderlerin (elektrik vb.) önüne geçmek mümkün değildir. Mesela bu katrakların genelinde blok kesimi yaparken parayı dik pozisyonda tutabilmeniz imkansızdır, bu basit ve fikir verici bir yöntemdir. Bunun yanında hidrolik yağın kışın donması ile yazın viskozite değerlerinin değişmesinden kaynaklı durmalar, hidrolik yağ hortumunun patlaması talihsizliğinin yaşanması neticesinde karşılaşılan duruşlar gibi sorunlar kullanıcıyı zorlamaktadır.
Açık kasa tipler ile kapalı kasa tipleri karşılaştırdık. Kapalı kasa tipleri sürtünmeli ve sürtünmesiz tipler olarak ikiye böldük ve karşılaştırdık. Şimdi sıra geldi sürtünmesiz tipleri malzeme kalitesi ve teknolojik avantajlarına göre yorumlamaya ve kendi aralarında sınıflandırmaya…
Çelik Döküm Salıncak Kollar, Biyel Kollar ve Ana Motor Yatağı
Ergitilen çeliğin tek bir kalıba dökülerek istenilen parçanın elde edilmesi işlemine mono blok çelik döküm denir. Yüksek tork ile çalışan sistemlerin çatlama, kırılma ihtimallerini ortadan kaldıran bir imalat usulü olan mono blok çelik döküm yöntemi Taurus-80 ‘ in salıncak kolları, biyel kolları ve ana motor yatağında tercih edilmiştir.
Çelik döküm mono blok üretimi olmayan sistemleri ise teknik bir pazarlamacı olarak tavsiye etmediğim sistemler olarak nitelendirmek istiyorum. Tavsiye etmediğim sistemlere örnek vermem gerekirse: Bazı üreticiler birkaç tane platine sacı birbirine kaynatarak salıncak kol ve biyel kolları üretmektedir. Bunun neticesinde kaynaktan kopmalar, rijit bir şekilde çalışamama sorunu, yüksek titreşim altında verimsiz blok kesimi görülmektedir. Diğer bazı üreticiler ise çelik döküm kullanmayarak sfero döküm ya da pig döküm yöntemini tercih ederler. Daha kalitesiz olan bu malzemeleri tercih ederek katrak makinesinin salıncak kol, biyel kol ve ana motor yatağı gibi hayati organlarını kalitesi düşük bir şekilde inşaa ederler. Kalitesiz döküm neticesinde kalitesiz-verimsiz plaka üretimi, kopmalar, parçalanmalar, yaralanmalar ve hatta can kayıpları meydana gelir.
Aşağıya farklı marka katrak makinelerinde tercih edilen kalitesiz malzemeler neticesinde yaşanan sorunlar yer almaktadır.
Kalite ve fiyat olarak büyükten küçüğe sıralama şu şekildedir; Çelik döküm > Sfero döküm > Pig döküm
Turus-80, mermer, bej, bazalt blok ve molozlarını en az fire ile plakaya dönüştüren özel tasarıma sahiptir. On senedir yalnızca Toksel tarafından üretilen katrak makinelerinde yapılabilen dik para testi bunu doğrular niteliktedir. Dik para testi: Blok kesimi esnasında katrak makinesinin en fazla titreme ihtimali olan bir noktasına madeni paranın dik olarak konması ve dik duran madeni paranın kesim bitene dek orada dik vaziyetini korumasıdır. Tabi bunun nedeni sadece malzeme kalitesi değildir. Ciddi bir know-how, mühendislik, özel tasarım detayları etki eder.
Galvaniz Kaplı Katrak Makinesi
Dünyada ilk ve halen daha tek olma özelliğini koruyan galvaniz kaplı Katrak makinesi Taurus-80’dir. Taurus-80 in her bir parçası, 800 derece sıcak galvaniz havuzlarına daldırılır ve asırlık paslanmayacak bir zırhla donatılır. Sıcak sıvı galvaniz boyanın ulaşamayacağı noktalara ulaşır ve metalin derinliklerine nüfus ederek bütünleşir. Metale nüfus eden galvaniz, katrak makinesini 100-150 sene korozyona karşı korur.
Moloz Kesim Modu ve Otomatik Asansör İvmelenmesi
Taurus-80 Katrak makinesi taşın sertliğine göre asansör hızını ayarlayan ve volan devrini sayan sensörlerle donatılmıştır. Taşın yumuşak bölgelerinde asansör çektiği parametrelere göre otomatik olarak hızlanır ve sert bölgelerinde ise tam tersi algoritma ile çalışmaktadır. Taurus-80 de kurgulanan bu sistemde sayesinde molozlarınızın ve bloklarınızın optimal hızlarla kesimine olanak sağlanır. Eğer sistemde bir dengesizlik söz konusu ise, özel sensörler tarafından kullanıcı uyarılmaktadır ve kesim otomatik durmaktadır.
Üretim aşamalarında galvaniz kaplama olması, kalitesiz dökümlerin kullanılmaması, doğru mekanik ve elektronik malzeme seçimi ve özel dizaynı Taurus-80’i eşsiz kılmaktadır.
Taurus-80 ®, piyasanın en kaliteli materyallerinden imal edilir. Bu sebeple kullanıcılarına birinci sınıf üretim keyfi sunar. Sürtünmeli sistemlere nazaran daha az enerji kullanarak, daha çok iş yapan salıncak kol sistemi sayesinde, titreşim minimize edilmiş olup, soğuk bölgelerde dahi mermer, traverten, bej, bazalt blok ve molozlar ölçü problemi olmadan en az fire ile ham plakaya, Taurus-80® ile dönüştürülür.
Warning! Bu sitedeki herhangi bir içerik tamamen Business.Blog by sametsahin.com.tr ‘ ye aittir. www.sametsahin.com.tr bağlantısını aktif link olarak kaynak göstermek şartı ile copy+paste yapabilirsiniz. Site içeriği DMCA® tarafından tescillendi ve korunmaktadır. Aktif link şeklinde kaynak göstermeden alıntı yapmak etik yayın kuralları ile bağdaşmamakla birlikte ilgililer hakkında “5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu Kapsamında” suç duyurusunda bulunulacaktır.